Etter den voldsomme publikumssuksessen hos Ruter er nå museumsbransjen i forhandlinger for å installere billettsystemet ved sine besøkssentre. (foto: flickr.com/timo)

Kommentar til at alt skal fungere her i landet.

Etter mye bråk og mange klager fra reisende, tar Ruter i dag bladet fra munnen og forteller hva Flexus-prosjektet egentlig er.

– Flexus er en kunstnerisk kommentar til at alt skal være så på stell og fungere her på berget. Det er en gigantisk innstallasjon, rett og slett, forklarte kunstnerisk leder i Ruter, Gro Grusfjell, på en pressekonferanse mandag ettermiddag.

Grusfjell håper verket har fått folk til å tenke over og føle på sitt eget stress i sin egen hverdag. Selv ser hun på verket som en dundrene suksess.

– Flexus har engasjert hele Oslo! Vi har flyttet kunsten ut av galleriene og gjort den til en del folks hverdag. Ved å tørre å provosere og sjokkere har Ruter gjort hele folket til kunstkritikere, og det er vi er veldig stolte av, forteller Grusfjell.

Grusfjell påpeker at Flexus ikke er det eneste kunstutverket Ruter er ansvarlig for.

– Sanntidssystemet er også en kommentar til det moderne tidsjaget, med sine falske forsikringer om at bussen kommer… nå? Samtidig har flere performancekunstnere opptrådt som billettkontrollører, og gått inn for å ramme lovlydige Flexus-brukere med billetter de ikke har klart å aktivere. Vi håper og tror dette har vært med på å bygge opp den reiseopplevelsen vi i Ruter er så kjent for.